Loading...

Historische romans en verhalen

De zucht van de Moor

Het Nederlandse 'yuppenstel' Hessel en Sanne zijn op vakantie in Andalusië. Als ze tijdens een wandeling verdwalen, ontmoeten ze deex-bankrover Ángel en zijn Engelse vrouw Betty, die in een ruïne wonen.

Hessel en Sanne brengen bij hen de nacht door. Tijdens het roken van een joint komt Ángel met een pasta, sage of the ghosts, op de proppen. Dit hallucinerend serum, afkomstig van de plant Salvia divinorum, brengt Hessel in contact met het verleden en daarmee met zichzelf. Hessel is niet afkerig van geestveranderende middelen en als geschiedenisleraar juist geïnteresseerd in het Arabisch verleden van Andalusië. Hij krijgt het serum en heeft een bizarre ontmoeting met Boabdil, de laatste sultan van Granada en diens [dode] vrouw, Morayma. Dat serum had Hessel niet moeten nemen natuurlijk, maar zo'n verzetje 'terug in de tijd' lokte hem wel aan. De relatie met Sanne en de vakantiestemming is niet te best vanwege hun terugkerend dispuut. Sanne wil dolgraag kinderen en Hessel moet daar niet aan denken. Zijn fascinatie voor het verleden verandert in een obsessie en wanneer Sanne merkt dat Hessel bij haar vandaan drijft, lopen de spanningen verder op. Onder invloed van de drug zet Hessel zijn gezondheid, en zijn relatie op het spel. Steeds vaker neemt hij iets van het serum, zonder dat Sanne het merkt. Wat volgt is een reeks van hallucinaties naar hoogtepunten uit de laatste twintig jaar van het kalifaat Granada aan het eind van de vijftiende eeuw.

  • inkijkexemplaar
  • NBD-biblionrecensie
  • Voor onze tijd,
    kroniek van een Amsterdamse familie

    Marjet Maks beschrijft de kroniek van haar eigen familie in "Voor Onze Tijd". Dit prachtig vormgegeven en rijk geïllustreerde boek beschrijft de geschiedenis van een gewone familie in het Amsterdam van vooral de negentiende eeuw.

    Omstreeks 1784 komt een jonge bakkersknecht, Jan David auf der Macks, uit Oldendorf (Noord- Duitsland) naar Amsterdam. Hij sticht een gezin en zijn zoon en kleinzoon worden tappers, kroegbazen. Beiden sterven jong, maar hun ferme vrouwen zorgen dat hun zoons de maatschappij ingaan als degelijke handwerkslieden en kooplieden. De volgende generatie is aannemer, C.J. Maks is nauw en langdurig betrokken bij de bouw van het Rijksmuseum. Zijn zoon, Gijsbertus Maks, wordt tabakshandelaar; hij is de grootvader van de schrijfster.

    Aan het begin van de twintigste eeuw trouwt hij met Marie Verschuur, een operazangeres; zij komt uit een familie van kunstenaars: schilders en schrijvers, zilversmeden en juweliers, een edelsteenslijper en een edelsteenzoeker.

    Tegen de achtergrond van honderdvijftig jaar Amsterdamse geschiedenis reconstrueert Marjet Maks aan de hand van familieanekdotes, geboorte-, huwelijks en overlijdensberichten, krantenberichten en foto's de levens van haar voorouders Maks en Verschuur, met als rode draad de beroepen die zij uitoefenden.

    Schrijfster en vertaalster Rita Verschuur zegt erover: "Marjet geeft de lezer een mooi tijdsbeeld en boeiende informatie die levendig en kleurrijk vervlochten is met haar familiegeschiedenis."

    Schrijfster Nelleke Noordervliet, als betrokkene bij het Rijksmuseum: "Het is een feest om met Marjet Maks door oud Amsterdam te lopen en haar familie te leren kennen. Intussen steek je heel wat op van het gewone en artistieke reilen en zeilen in de hoofdstad. Sprankelend, informatief, empathisch. Het volle, warme, complexe, lieve leven stijgt op uit de bladzijden van Voor Onze Tijd."

  • Lees het eerste hoofstuk op ISSUU
  • kijk op de website VOT
  • Top